interpersonální percepce
20. INTERPERSONÁLNÍ PERCEPCE
Sociální percepce – interpersonální percepce
-termín sociální percepce zavedl do psychologie americký psycholog J. S. Bruner, který jím
původně označoval sociální determinaci percepčních procesů
-později byl pojem sociální percepce ustálen ve významu interpersonální percepce vlivem
výzkumů zabývajících se problematikou vnímání člověka člověkem
-vnímání – percepce je selektivní zpracování informací podle určitých principů do
významových celků, které v závislosti na jiných funkcích vstupují do chování jako regulátor
jeho odpovědné složky
Základní charakteristiky (zákonitosti) procesu percepce
1. zákon selekce -> z objektů, které jsou v zorném poli člověka jsou vnímány (přijímány)
pouze některé
2. efekt primárnosti -> ty objekty, příp. části celků, které jsou přijímány jako první, bývají
pro utváření vnímaného celku významnější než později přijaté informace
3. zákon interference -> v průběhu percepčního procesu se uplatňuje minulá zkušenost =>
výběr určitých objektů, jejich detailů či znaků je vždy ne zcela uvědomovaně ovnlivněn
předchozím vnímáním (tvary, souvislosti) a zkušeností (s objekty, osobami)
4. podvědomá hodnotící hlediska spojená s vnímanými objekty -> utváří se v průběhu
percepce
5. proces percepce je subjektivním dějem -> podílí se na něm osobnost jako celem,
různé složky osobnosti – podle situace v různém zastoupení a významnosti
6. úroveň smyslů a senzitivita jedince -> k základním předpokladům percepce
patří její adekvátnost
Průběh percepce
-vstupní blok tvoří recepční děje -> hlavní roli sehrávají jednotlivé receptory, analyzátory –
dochází k přeměně působení vnějších vlivů do podoby nervového vzruchu
-fyziologické i psychologické recepční děje již ovlivňuje senzitivita způsobující první
selekci podnětů
-druhý blok tvoří tzv. subjektivní filtr -> přijímané dílčí informace jsou znovu podrobeny
selekci, výběru a modifikaci, uplatňuje se vliv předchozí zkušenosti
-vlastní zpracování dílčích informací do logického celku, vnitřního obrazu (modelu) vnímané
skutečnosti probíhá ve dvou rovinách – vědomé a podvědomé
-percepční děje ovlivněné předchozí zkušeností jsou označovány jako apercepce
-mezi apercepční děje patří i atribuce v tom smyslu, že způsob připisování příčin událostem je
vždy zároveň projevem předchozí zkušenosti
Sociální senzitivita
-sociální senzitivita = vnímavost k podnětům sociální povahy,schopnost registrovat
a adekvátně vyhodnotit sociální podmínky života
-problém sociální citlivosti – percepční senzitivity – není zatím dostatečně osvětlen -> na
základě výzkumných zjištění se jedinci s vyšší mírou sociální citlivosti (a empatie) zároveň
jeví jako více empiričtí, skeptičtí, hůře ovlivnitelní, individualističtější a nonkonformní,
snáze přijímající změny
-sociální senzitivita je chápána jako jeden z faktorů sociální inteligence
Vnímání druhého člověka
-do interakce vstupuje jedinec:
takový, jaký objektivně je
jak se „vidí on sám“
jak ho „vidí“ druhý člověk
-vnímání druhých lidí má obvykle 3 složky:
1. expektační složka
-utváření dojmu a názoru o druhé osobě je silně ovlivněno očekáváním určitého
chování (projevů, vlastností), které se projevuje dvojím způsobem:
percepční predispozicí (připraveností globálně vnímat určitým způsobem)
„zaostřeností“ na vnímání „určitých“ projevů (výběrovou citlivostí pouze
k určitým jevům, projevům)
2. afektivní složka
-utváření dojmu a názoru o druhé osobě je ovlivněno emocemi, které:
„zabarvují“ vnímání jiného člověka v důsledku citově podbarveného vztahu
stenizují či (většinou) astenizují percepční aktuální děje
3. atributivní složka
-utváření dojmu a názoru o druhé osobě má tendenci přisuzovat (přičítat) určité vnitřní
a vnější (osobnostní) charakteristiky danému člověku -> podstatné přitom je, co lidé
subjektivně považují za příčinu chování druhých lidí – lidé vytvářejí hodnocení
člověka na základě vyhodnocení jeho chování ve 3 rovinách:
konsenzus = zda se člověk chová shodně (konsenzuálně) s jinými lidmi
odlišnost = zda posuzovaný jedinec přistupuje j odlišným úkolům, problémlm či
situacím diferencovaně nebo „velmi podobně“
konzistence = zda s určitou situací souvisí určitá odpověď (chování)
-při vysokém konsenzu mají lidé tendenci přisuzovat chování druhého situaci, při nízkém
konsenzu osobě partnera, při vysoké odlišnosti spatřují příčinu v osobě, při nízké
konzistenci v situaci, při vysoké konzistenci v osobnosti
-v procesu tvoření dojmu o druhém hraje úlohu několik faktorů:
často je užívána implicitní teorie osobnosti o osobnostních rysech a o tom, které rysy
se vyskytují současně -> implicitní teorie osobnosti předpovídá, že ten, kdo má určitý
povahový rys, má také několik dalších, které jsou s ním spojeny, některé osobnostní
rysy jsou navíc považovány za důležitější než jiné
obvykle jsou vytvářeny vlastní teorie o druhých – osobní konstrukty = vlastní teorie
o tom, jací jsou ostatní -> jsou budovány na základě zkušenosti a mají bipolární
charakter (např. vřelý-chladný, šťastný-nešťastný, úspěšný-neúspěšný aj.)
je důležité, jak jsou získány první informace o druhých lidech -> první dojmy mohou
ovlivnit chování
druzí lidé jsou v procesu percepce kategorizováni a při jejich posuzování se užívá
stereotypů (klasifikace lidí podle předem daných kritérií na základě povrchních
charakteristik)
Sebepercepce
-jedinci chápou a poznávají své postoje k jiným lidem, své emoce a vnitřní stavy nikoli přímo,
ale až jejich odvozováním z pozorování vlastního chování v kontextu jiných lidí
-poznávání sebe sama i druhých lidí ilustruje koncept označovaný jako Johariho okénko:
VEŘEJNÁ
OSOBA
je mi o sobě
známo
není mi
o sobě známo
SLEPÁ
SKVRNA
MÉ
TAJEMSTVÍ
jiným je
(o mně) známo
jiným je
neznámo
NEVĚDOMÉ
VĚDĚNÍ
-v sociální percepci vznikají kombinace toho, co o sobě ví jedinec samotný a něm vědí jiní
lidé -> proporce v Joharioho okénku jsou proměnlivé v závislosti na životních okolnostech
-v průběhu socializace si jedinec vytváří primární obraz sebe sama, jehož pojetí je silně
závislé na vlivech jiných osob a sociálního prostředí -> v závislosti na tom, jak se obraz sebe
sama blíží skutečnosti a jak zabarvuje vztah k sobě, tak je více či méně zkreslováno
i vnímání jiných lidí
Chyby v posuzování druhých (percepční stereotypy)
první dojem -> první dojem ovlivňuje další posuzování určitého člověka
haló efekt -> sklon nechat se unést jedním nápadným rysem
nesprávná generalizace -> z jediného projevu je usuzováno na trvalou vlastnost
logická chyba -> na základě zkušenosti se utváří domněnka, že některé vlastnosti
spolu „logicky“ souvisí
efekt mírnosti (shovívavosti) -> sympatický člověk je v jeho projevech posuzován
mírněji – opakem je efekt přísnosti
efekt sociálního postavení -> podle sociálního postavení (status, profesi), jsou
danému člověku přisuzovány vlastnosti obvykle spojované s danou profesí
projekce -> očekávání, že druhý člověk má podobné motivy, zájmy, postoje a názory
jako sám pozorovatel
efekt novosti -> výraznější vliv na utváření dojmu o jiném člověku mají nejnovější
informace
chyba centrální tendence -> projevuje se zejména při posuzování většího počtu lidí =
přiřazování pozorovaných vlastností či projevů nepříliš diferencovaným typům,
„škatulkám“; určitou variantou = tendence vyhýbat se extrémním hodnotám
chyba kontrastu -> tendence přiřazovat pozorovaným lidem takové vlastnosti, které
jsou v protikladu k vlastnostem pozorovatele
chyba blízkosti (chyba „blízké asociace“) -> časová nebo prostorová blízkost
podnětů vede k tomu, že jsou posuzovány analogicky => tendence shodného
posuzování
předsudky -> vychází z dříve utvořených předpojatostí
tradice = lidová moudrost -> zjednodušuje vnímanou skutečnost
vulgarizace -> neoprávněné, neopodstatněné zjednodušení určitých poznatků,
principů, zásad aj. -> nedostatek hlubšího zvažování nísobený citovým zaujetím
osobní posuzovací styl -> každý posuzovatel má vlastní míru přísnosti a mírnosti,
která ovlivňuje celkové posouzení